Design og koding av Albertine Løseth Vestvik // Albiss.blogg.no

stolt


    Skrevet 06.02.2015 klokken 00:44


Det er mange av dere som har spurt mye om jobben min etter at jeg begynte å jobbe på Kanel Bakeri i Sandvika i sommer. Jeg har jo fortalt dere mange ganger om hvorfor jeg trengte en liten pause fra kokkeyrket, og at Kanel har vært favorittstedet mitt siden det åpnet i 2009. Jeg synes det er fantastisk å få lov til å jobbe med kunder, mat og kaffe samtidig, for dette er tre ting som interresserer meg. Vel, jeg er kanskje ikke den mest sosiale og utadvendte personen, men jeg synes det er godt å få lov til å ha kontakt med mennesker hele dagen. Før viste jeg kjærlighet og følelser gjennom maten jeg ga til kundene, men jeg har jo aldri servert eller snakket med dem, så det er helt annerledes.

Ja, det finnes alltid disse kundene man bare vil dytte ut døren og skrike til, som får deg til å gråte og som kan klage på de rareste ting. Tro meg, det er mange fler enn du tror av dem der ute. Allikevel er det en veldig motiverende tanke når du først ser hvor mange det finnes av de snille og hyggelige, som lyser opp morgenen med koselige ord, og som sprer glede. Jeg elsker sånne mennesker, og derfor vil jeg aldri la meg selv bli tråkket på av disse få, negative menneskene.

På Kanel er det veldig mange forskjellige mennesker, og det er akkurat derfor jeg trives. Det går ikke èn dag uten at det skjer noe merkelig eller morsomt, og vi gjør ikke noe annet enn å kose oss på jobb. Jeg jobber med fantastiske jenter som jeg har blitt kjempegod venn med, og det viktigste er jo å trives med dem man jobber med. Å kunne være seg selv.

Er det noe jeg har fått av kokkeyrket, er det å gi alt jeg har, uansett hva slags dag jeg har. Man skal aldri la humøret påvirke jobben, man må heller finne ting som gleder deg på jobb, og bruke det som motivasjon og styrke til å komme seg gjennom dagen. Jeg gir alt jeg har til jobben jeg har nå, jeg tjener lite i forhold til at jeg er utdannet kokk, men jeg får en stor glede av å kunne glede andre mennesker med det jeg gjør i løpet av en dag, og det er den ene grunnen til at jeg vil være der. Jeg går hjem med et smil om munnen hver eneste dag, og det er en fantastisk følelse. Selvfølgelig, alle har dårligere dager, men som sagt - tenk positivt.

Grunnen til at jeg tar opp dette akkurat i dag, er rett og slett fordi jeg er så utrolig stolt. I dag kom Kanel Bakeri på andreplass på en liste over 72 spisesteder i Sandvika, det var bare Thon Hotell som slo oss. Hvor bra er ikke det? Jeg er så utrolig stolt av å få lov til å være en del av et slikt sted, hvor mennesker kan komme og kose seg, spise en enkel, men god salat eller baguette, og få servert god kaffe. Vi er ikke best, og til å være en kokk er ikke maten perfekt for min del, men kundene liker det, og det er det viktigste på en cafè. Å ta en del i jobben man har, uansett om du jobber der hver lørdag eller hver eneste dag, er så viktig, for å gjøre stedet til et enda bedre sted. 

....Så, jeg håper at dere tar turen innom oss om dere får lyst eller mulighet!  



Også til en liten anbefaling! Jeg elsker muslibollen vi selger på Kanel, den er faktisk helt herlig, og metter mye. Den er fylt med rosiner, aprikoser, epler, valnøtter og hasselnøtter, og har sesamfrø på utsiden. Med andre ord, det er et sunnere alternativ til det søte vi selger, og du kan også få kjøpt brunost ved siden av. Jeg er egentlig ikke så glad i å reklamere om ting jeg selger på bloggen, men jeg har falt helt for denne, og vil derfor tipse dere om det neste gang dere kommer innom! 

Nå skal jeg krype under dynen og sove. God natt, dere! 


4 kommentarer


Silje S. Lopez

06.02.2015 kl.04:18

Kjempe bra skrevet :D

smiiil

06.02.2015 kl.07:47

jeg jobbet på café selv en periode i livet mitt, og elsket det. Spesielt morgenene. Spesielt de kundene som var faste, og alltid bestilte det samme, og kjente meg igjen. Spesielt å ha god tid til å lage en dobbelt capucchino, slik at den ble laget "med kjærlighet". Nå ble det nostalgisk her, men kos deg masse på jobb! Hvis jeg noen gang drar til kanel (litt dyrt, så styrer som regel unna cafeer) så skal jeg DEFINITIVT kjøpe muslibollen !

victoria

06.02.2015 kl.08:54

aah, prate med kundene er nok det beste med hele serviceyrket, bortsett fra at jeg prater høl i huet på dem da, stakkars folk.

Cathrine Lyster

06.02.2015 kl.10:45

Fikk meg meg dette på Facebook! :) Gratulerer så mye! Har enda ikke fått tatt turen til dere, men må bare innom snart. Har jo fått andbefalt dere av en venninnne tidligere i fjor.

Skriv en ny kommentar

hits
Design og koding av Albertine Løseth Vestvik // Albiss.blogg.no