svar fra ernæringsfysiologen

1.Hvor mange kcal bør man spise om dagen?
Energiinntaket variere mye fra person til person. Faktorer som spiller inn er kjønn,alder, kroppsstørrelse og hvor aktiv man er i løpet av dagen. Trener man mye, trenger man mer energi. For jenter mellom 18-25 år vil inntaket ligge mellom 2000-2200 kcal. Energien fordeles på alle måltidene iløpet av en dag. Frokost (som mange sier er det viktigste måltidet) utgjør ca.20%, lunsj 20 %, Middag (hovedmåltidet) utgjør 30% og kveldsmat 20 %. De resterende 10 % er mellommåltider, eks. frukt mellom lunsj og middag.

2.Hvor mye skal man spise om dagen? og hvor mye godteri kan man spise i uka?

 Se over. Godteri bør begrenses, siden dette kun gir ekstra energi og ingen viktige næringsstoffer. Samtidig er sukker ikke bra for tennene våre. Men det skal være lov å kose seg, så "lørdagsgodteri" er lov.

3.Er bruk av rockering en bra trening?
 Det er viktig å variere treningsformer, og det er som regel kombinasjon av ulike treningsmetoder som gir et godt resulat. Samtidig som man ikke går lei av å trene! Rockering er et godt alternativ, og bra trening for ryggen. Det er også mange ulike øvelser man kan bruke en rockering til for å trene hele kroppen.

 4.Hva skjer over lengre tid hvis man spiser godteri istede for middag flere ganger i uken?(samme kaloriinnhold)
Dette kan føre til mangler på viktige næringsstoffer som kroppen trenger. Som nevnt inneholder godteri kun sukker, og ingen næringsstoffer. Samtidig vil man bli slapp og trøtt.

5.Har det noe å si når på dagen du spiser? Isåfall hva? (ikke bare den  vanlige da har du lavt blodsukker hele dagen blablabla, blir man faktisk tjukkere av å spise en sjokolade, litt karameller, tre brødskiver, middag og melk og juice i løpet av to timer om kvelden enn om du fordeler det utover hele dagen?
Det anbefales å innta måltidene spredt utover dagen, med et par timers mellomrom. gjerne 4 -5 måltider. Det er viktig å ha en god måltidsrytme, for å holde forbrenningen oppe. Hensikten er å opprettholde et stabilt blodsukker (som du nevner) og holde seg mett. Spiser du mye iløpet av 2 timer, vil ikke dette være farlig, og det vil ikke direkte gjøre deg tjukkere. Men det er ugunstig og anbefales ikke. Går man en hel dag uten å spise, vil man som oftes spise mye når en først spiser. Dette er også ikke bra fom magen som skal fordøye maten. Samtidig vil kroppen føle seg slapp hele dagen.

6.Jeg prøver å ta av en del på magen, men jeg vil ikke slanke meg eller noe sånt. Jeg trener ganske mye og har lange skoledager, jeg trenger en del mat som metter for jeg blir fort sulten. Lurer på hva og når jeg bør spise? for å gå ned en del ganske fort men fortsatt være mett og få > energi. og når man bør spise i forhold til trening, før og etter?
Mange av spørsmålene går på trening, og jeg har prøvd å svare felles på disse her. Når det gjelder trening er det viktig å trene variert iløpet av en uke, og bruke både styrke og kondisjonstrening. For å kalle seg selv fysisk aktiv skal man være i aktivitet 30 minutter per dag. Det vil ikke si at man trenger hard trening hver dag, men at man beveger seg og får en økt puls. Det finnes ikke noe fasit svar på hvordan man kan fjerne "ekstra" mage/rompe eller lår. Men god trening sammen med et godt kosthold vil være mitt beste råd. Husk: Som regel er det kun deg selv som mener det er for mye her og der! Det er viktig å ha nok energi før man skal trene, men det er viktig å ikke spise for tett til treningen. Å trene på full mage er ikke behagelig, og vil samtidig gi dårligere effekt av treningen. Innta et godt måltid( med både karbohydrater og protein) ca. 2 timer før trening. Under og før trening er det viktig å innta nok vann, siden man har et stort væsketap. Energidrikker er ikke nødvendig på vanlige treningsøkter på 1 time. Rett etter trening er det viktig å få i seg energi, siden kroppen har tømt sine lagere med karbohydrat. Det er også derfor man føler seg ekstra sulten. Samtidig har kroppen brutt ned store mengder protein, og trenger påfyll. Et godt måltid innen en time etter trening er anbefalt.

7.Jeg har lyst til å utdanne meg som ernæringsfysiolog. Kan du spørre ernæringsfysiologen du skal møte om hvor hun utdannet seg, hvor mange år det tok og hva som kreves av tidligere skolegang for å bli det? Det finnes flere steder man kan utdanne seg for å bli ernæringsysiolog. Har du gått 3 år allmenn videregående, er du kvalifisert til å søke på studiene, men gode karakterer er viktig. Universitet i Oslo og Bergen har et 5 års masterprogram for å bli klinisk ernæringsfysiolog. Høgskolen i Akershus har et studium som kalles Samfunnsernæring, 3 årig bachelor eller 5 år master. Dette studiet vektlegger forebyggende helsearbeid. Atlantis medisinske skole er privat og har et 3 årig bachelor program i ernæring.

8.Jeg har hørt at man kan spise en liten sjokolade vær dag, men den må være mørk. Og at det er sunt. Er det sant?
Mørk sjokolade er sunnere og bedre enn den vanlige melkesjokoladen. Dette er fordi den inneholder mindre sukker og inneholder antioksidanter. Man kan unne seg litt sjokolade, men alt med måte! Hver dag er litt mye. 14.Hva er normal vekt i ungdoms alderen? Det er vanskelig å gi et fasit svar på dette, siden man i ungdomstiden forandrer seg mye og raskt! Noen vokser raskere enn andre, mens noen lettere vil legge på seg. Dette er helt normalt, og det viktig å ha et godt forhold til sin egen kropp! er du usikker på din egen vekt vil jeg anbefale deg å snakke med helsesøster på skolen din.

9.Jeg har litt 'sprett rumpe', hvordan kan jeg få trent den flatere?
Er det å gå på fjellet en god måte og trene på? og hva gren/styrke forbrenner jeg mest kalorier? Å gå turer i fjellet er veldig god trening! Her får du arbeidet med hele kroppen, samtidig som du får frisk luft.

10.Et godt alternativ til sjokolade, untatt frukt?
Grønnsaker! Yogurt er også godt hvis man har søtsug. Smoothie.

11.Hvordan regner man ut bmi og hva er den normale bmi'n? BMI står for body mass indexs, og er et mål på vekt i forhold til høyde. Man regner ut sin BMI ved å dele vekt på høyde*høyde, . Eks. 55 kg/ 1,60*1,60 = 21.5 BMI på under 18,5 = undervektig. BMI på mellom 18,5 og 24,9 = normal kroppsvekt. BMI på mellom 25 og 29,9 = overvektig. Det er viktig å huske at BMI ikke tar hensyn til kroppsbygningen, altså muskler og fett. Tallene kan derfor vise et feil bilde av sannheten, Eks. en godt trent gutt som trener mye vil ha mye muskler og veie mye. Derfor vil han havne i kategorien overvektig, som ikke nødvendigvis er riktig.

 12.Hva er en sunn lunsj? Hørt at brød ikke er bra, så prøver å spise knekkebrød. Men man blir fort lei! Noe enkelt, sunt og godt man kan ha med på skolen? OG HVORDAN STOPPER MAN SUKKERSUGET?

 Det er ikke farlig å spise brød, så lenge man velger riktig brød. Velg grove brød som er rike på kostfiber. ( se etter brødskalaen på posene eller bak selv!) Hvis du varierer mellom brød og knekkebrød blir man ikke så fort lei heller. varier også pålegg! Andre tips til skolemat er å lage seg en salat med kylling/tunfisk eller skinke. Wraps er sunt og godt. Middagsrester eller en kald omelett. Sukkersuget er noe vi alle får fra tid til annen, og det er ikke alltid lett å motstå fristelsen. Prøv å alltid ha frukt eller grønnsaker tilgjengelig. Eller kanskje en smoothie. Yogurt fungerer for mange.

 13.Hva anbefales som en sunn og langvarig mettende lunsj, som ikke innholder brød?
En varm lunsj er ofte både mettende og sunn, men vi har dessverre ikke noen tradisjon med dette her i Norge. Likevel er det flere og flere som velger et varmt alternativ. Gode tips er suppe. Kalde alternativer som er mettende er salater med gode proteinkilder(eks.kjøtt, kylling, linser, bønner, ost), omeletterog wraps.

14.Hadde blitt takknemlig om du spurte om det å bruke snus har noe innvirkning på treningen? Både kondis og styrke.
 Snus inneholder store mengder nikotin, som vil påvirke kroppen under trening. Nikotinen vil gjøre at blodårene trekkes sammen og øke motstanden til blodgjennomførsel i blodårene. Dette gir hardere arbeid for hjertet som igjen vil gi dårligere kondis.

15.Jeg har ekstreeeme komplekser for magen min. Den blir bare større og større utover dagen, ser ut som om jeg er gravid! Har smal midje og er ikke epleformet, så magen er liksom en stor "kul" . Prøver å spise regelmessig og ikke få for mye luft ned og alt sånn, men hva skal jeg egentlig gjøre? Har jo litt magefett, men er det en blanding av luft og fett og hva?
  Det er vansklig for meg å si hva dette kommer av. Det kan være at du reagerer på noe du spiser, og at magen føles oppblåst. Snakk med din helsesøster om problemet så kanskje dere finner ut av det.

16.Jeg har at ølgjær får håret til å vokse fortere, gir sterkere negler og renere hud. Er det sant? B-vitaminer i ølgjær er nyttige vitaminer som virker positivt på hud og negler. Hvor fort det får håret til å vokse vet jeg ikke.
 
17.Jeg er en jente på 15 år, som trener 3 ganger i uka og (føler selv) jeg  har et sunt forhold til mat.  Problemet mitt, er at selvom jeg lever så sunt som jeg bare kan, så enten går jeg opp i vekt, eller blir der hvor jeg er. Jeg er ikke overvektig eller noe, men jeg har ikke langt igjen. Jeg er nemlig 1.67 cm høy og veier ca 63 kg.  Det jeg da lurer på er om det er noe jeg evnt, glemmer, mangler gjør feil?

Det høres ut som du har et sunt og godt kosthold, og passer på kroppen din og trener. Og der er jo veldig bra! Du er en ung jente, og mye skjer med kroppen din i denne perioden. Så ikke stress med vekten, du er langt ifra og være overvektig som du selv sier.

18.Lurte på om hvis man er litt tynn, og vil gjerne gå litt opp i vekt, hva burde man spise daglig?
 Det viktigste er å få iseg nok energi! Mange unge jenter spiser generelt for lite, og er redde for å spise for mye kalorier. Spis regelmessig og spis deg god og mett.

19.Hvor mye proteiner bør man ha i seg hver dag, hvis man trener ca 10 timer > i uka (2 av dem ren styrketrening på apparater) får å unngå å tape > muskemasse?
Proteiener er viktige for kroppens oppbyggning, og vi trenger daglig inntak av protein. Proteiner skal utgjøre 10-20 % av energiinntaket. Et voksent menneske trenger 0,8 g protein per kg kroppsvekt. Fisk, kjøtt, melk, ost og egg er rike på proteiner. Vegetabilske matvarer som korn, bønner,linser og nøtter er også viktige proteinkilder. Siden du trener mye er det viktig å spise nok protein, likevel vil jeg anbefale å spise ordentlig mat som er gode kilder til protein kontra å velge protein i pulverform! eks.på mengde protein: Ett glass melk (2 dl) eller to skiver ost (20 g) bidrar med 6-7 g protein.

20.Hva er best? Å spise "mat" med aspartam, eller spise "mat" med sukker?
Det er helt umulig å ikke få i seg noe av det. Det er vansklig å si hva som er best. Kunstig søting er mye diskutert og det forskes mye på temaet. Jeg vil anbefale å ikke spise eller drikke for store mengder av lettprodukter, men heller ikke for mye sukker. Mange unge bruker lettbrus som tørstedrikk siden de vet at dette ikke gir ekstra kalorier, men det er viktig å huske at dette vil kunne gi syreskader på tennene.

21.om man kan bli tynnere av å jogge et par ganger i uka hvis man eller spiser sunt? Jogging er bra trening, og forbrenner mange kalorier (ca.600 kcal pr. time). Om man blir tynnere av det, henger sammen med energiinntaket ditt og er vansklig å svare på. Men om du spiser sunt og jobber er det veldig bra.

22.Er det noe mat som påvirker huden på en positiv måte?
Det er viktig å få i seg nok vann iløpet av dagen, gjerne 2 l. Vann er den beste tørstedrikken og er godt for huden. Spis også rikelig med frukt og grønnsaker, som gir mange vitaminer og antioksidanter som har positiv effekt på huden. Røyking vil påvirke huden på en negativ måte og Anbefales IKKE.

13 kommentarer

Siste innlegg