frokostanbefaling

Som dere vet, så er frokost det “viktigste” måltidet i løpet av en dag, ihvertfall ifølge de fleste. Når det gjelder meg, så hater jeg å spise rett etter at jeg har stått opp, og jeg spiser mye heller litt ute på dagen, når jeg trenger energi. Jeg er rett og slett ikke sulten på morgenen, og da er det jo ikke så fristende å spise, heller!

Men….

Jeg har funnet noe som jeg faktisk klarer å få i meg, særlig før jeg drar på jobb, og som i tillegg er kjempegodt, kjempesunt og billig!




Havregrøt med jordbær og banan

….det er kanskje ikke det mest oppfinnsomme jeg har hatt her på bloggen, men havregrøt er vel noe alle forbinder med kjedelig, og derfor ville jeg bare minne dere på, at det går an å gjøre dette om til en god og søt liten frokost-eller mellomrett. Man blir utrolig mett, og det holder lenge.

Unngå å ha sukker i grøten, for å gjøre den ekstra sunn. Banan, jordbær og annen frukt og bær er søte i seg selv, og man vil merke at det blir mer enn nok sukker! Om man føler at det blir litt dyrt med friske jordbær hver dag, kan man også kjøpe feks. frosne blåbær, som man har i litt før servering. Da tiner de, og blåbær er jo også godt og sunt!

Spiser noen av dere havregrøt til frokost, eller har dere et annet tips til meg?:-)

25 kommentarer
    1. Spiser ikke havregrøt, men havregryn med melk og rosiner. Kjempegodt, bedre enn konsistensen på grøten (synes jeg). Her kan man også tilsette hva man vil, men rosiner er enkelt og greit. 🙂

    2. Jeg spiser faktisk nestle sin babyhavregrøt. Med banan og aprikos! Jeg synes det er mye bedre enn vanlig havregrøt 😉

    3. jeg elsker havregrøt til frokost.. blandet med vann og mye kanel 🙂 og av og til toppet med tinte bær! godt, sunt og enkelt 😀 ..

    4. Veldig godt tips! 🙂 Jeg har det helt likt som deg, men jeg har funnet ut at enkle ting som frokostblanding, yoghurt eller frukt er ting jeg klarer å få i meg om morgenen. Jeg er glad for at jeg har funnet noe jeg faktisk klarer å spise til frokost, for jeg kjenner at det gir meg en masse energi å spise litt før en stressende dag starter.
      Takk for bloggen din, Nora, du er en av få bloggere som virkelig inspirerer meg. 🙂

    5. Jeg bruker sukrin, melk og kanel på grøten. Gjerne noe frukt eller rosiner også. Også bruker jeg å variere mellom å koke den og å spise den ukokt. Godt uansett! 🙂

    6. Havregrøt er kjempegodt, så lenge man har noe snadder i form av bær og frukt i tillegg:) Ellers bør du prøve en herlig blåbærsmoothie. Bland blåbær, banan, skummet melk og vaniljekesam. Kjempegod, og sunn, frokost:)

    7. Jeg spiser Great havregrøt fra AXA (den med blåbær) som man bare tilsetter varmt vann og venter i 1 minutt. Den er sikkert ikke like sunn som vanlig havregrøt, men trenger ingen koking eller lignende så funker bra å lage seg som frokost på jobb! =)

    8. Bringebær og vaniljekesam på havregrøten er kjempegodt! Ellers er rosiner, linfrø, solsikkekjerner og kanel braa (eller skårne eplebiter)

    9. – Brød er noe av det vansligste for meg å spise om morgenen, det er tørt og kjedelig, rett og slett. -Derimot en omelett med ost og grønnsaker er den aller beste frokosten jeg vet om! Karbohydrater gjør magen oppblåst, og jo mer karbohydrater jeg spiser, jo mer søtt for jeg lyst på. Derfor erstatter jeg MYE av dette med protein, fett, grønnsaker og bær. Dette spiser jeg også stort sett resten av dagen. Fett og proteiner gjør at man er mett lenge!

    10. Jeg spiser ofte havregrøt med jordbær. Er heller ikke glad i frkokost, men jordbærene setter litt mer smak osv så da smaker det faktisk veldig godt!!

    11. Jeg spiser masse havregrøt, elsker det! Er jo så mye du kan gjøre med den 😀 Prøv med peanøtter og kakaopulver i grøten (gjerne raw kakao), nam nam 😀 Og det med at frokost er det viktigste måltidet er bare tull. Hvis du ikke er sulten om morgenen, så ikke spis (med mindre du får kjempelite energi, da er det kanskje lurt å få i seg litt mat). Har du en normal og sunn kropp, og ikke har et spesielt/dårlig forhold til mat, så sier kroppen i fra når den trenger næring. Altså, folk sitter ikke å tvinger i seg middag hvis de ikke vil ha, skjønner ikke hvorfor det har blitt sånn at man sitter å tvinger i seg frokost, når man egentlig ikke vil ha.

    12. Så faktisk veldig godt ut 🙂
      jeg spiser sjelden, så å si aldri frokost selv. og er lei brød..
      men skal prøve det du har der, tilsett enoe frukt og slikt.

    13. Havregrøt er definitivt en slager på kald morgen. Her i Australia har de mange ferdigvarianter, men det er en type som er best; en blanding mellom havre og bygg gryn som gir grøten enda mer langopptakelig fiber. Kjempegodt med rosiner, kanel, solsikkefrø og en liten teskje med økologisk honning!

    14. Prøv tyrkisk yoghurt med blåbær og banan, eller annen frukt eller bær. kjempe godt og søtt, og det ser veldig fristende ut om morgningen. vil man ha mer mat kan man putte oppi litt hjemmelaget
      musli, eller annent korn. akasie honning kan også gjøre det søtere og er hakke mer sunt enn vanelig hvitt sukker. 🙂

    15. Du burde prøve med kanel og eventuelt noen eple eller banan biter. Kanel er veldig sunt og godt,ogaå gjør det slik at du får litt ekstra smak 🙂

    16. Du burde prøve å koke inn en halv/hel banan i grøten 🙂 Da blir den kjempesøt og god! Mos bananen først

    17. Spiser omtrent det samme, bare uten havregrøt… Alt for mye karbohydrater og kalorier for min del. Holder med frukten. Duppet i litt yoghurt maybe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg