hva burde du ha i kjøleskapet?

Hver dag er det mange av dere som spør meg hva jeg spiser, hva jeg handler av mat, og hva jeg spiser på jobb. Jeg har så utrolig mange svar, og det systemet jeg følger, er noe jeg har i bakhodet hele tiden, og det bare går av seg selv! Det er vanskelig å forklare alt, men jeg kan allikevel fortelle dere det viktigste når det kommer til mine matvaner. Jeg skal ikke late som at jeg er verdens sunneste og kan alt, for det er helt feil! Jeg skal bare svare helt ærlig 🙂

Hva jeg handler?
Turen i butikken er det viktigste for meg. Hva du kjøper bestemmer hva du spiser, så for meg er det viktig å være fokusert. Jeg er ikke en person som bestemmer på forhånd hva jeg skal ha, men det er lurt å ha det litt i bakhodet. Det handler også om hva du prioriterer, og hvor aktiv du er. Jeg er våken tidlig og jobber til langt på natt, så det er viktig å få en del energi! 

Det jeg er avhengig av å ha hjemme i kjøleskapet, er:

Grønnsaker
Hvitløk, tomater, avokado, agurk, selleri, paprika og minigulrøtter – ting man både kan ha stekt, rått eller på brødskiva! Alt er sunt, alle har forskjellige mineraler og næringsinnhold, og alle tingene er favorittene mine innen grønnsaker. Jeg har også ofte en blomkål som jeg spiser av, rå, men det er mest fordi jeg synes det er utrolig godt! Sopp er noe jeg også er kjempeglad i, så det spiser jeg veldig mye av.

Frukt og bær
Dere har kanskje merket det, men jeg elsker frukt og bær. Det er lett og kombinere, det er sunt og godt, og det passer til absolutt alt, når som helst. Jeg har vært allergisk mot stenfrukter (eple,mango,pære,aprikos osv….) siden jeg var liten, men da jeg startet på vgs, fant jeg plutselig ut at det går fint og spise det. Siden det har jeg spist og spist, og jeg kan love dere at jeg aldri går lei. 

I fryseren min ligger det poser med jordbær, blåbær, skogsbær, bjærnebær og bringebær. Dette er til smoothie, og siden jeg drikker det hver dag, er det mye bedre å kjøpe fryste bær. Det er billig, det er mer i mengden, det holder lenge og du slipper isbiter i smoothien. Om du skal bruke det i kaker etc, er det bare å legge dem til tining på et brett! 

I tillegg til fryste bær, spiser jeg mye av det ferske også. Blåbær, jordbær og bringebær er kjempegodt sammen med yogurt, havregrøt eller cottage cheese (mange oppskrifter på bloggen). Dette er perfekte måltider til frokost, lunsj eller mellommåltider, fordi det er mettende og gir deg masse energi! Bananer er jo helt klart favoritten min, og derfor har jeg alltid fire-seks stykker i kjøleskapet. Sitron bruker jeg også mye til matlaging! 

Kjøtt og fisk
Når det gjelder kjøtt, fisk og kylling, så er jeg veldig dårlig! Jeg spiser en del kyllingbryst til salater og slikt, og fisk får jeg en del av på jobben, men kjøtt spiser jeg mindre og mindre. Det er godt, men jeg er mer en kyllingperson!

Noe annet jeg er veldig glad i, er egg. Eggene har en fast plass i kjøleskapet, og jeg spiser det minst fire ganger i uken. Jeg hater eggeplommen, så hvis jeg ikke tvinger den i meg, lager jeg eggerøre. Da får jeg med eggeplommen uten den stramme smaken, samtidig som det er en klar favoritt. Husk at et egg til frokost hver dag er noe av det sunneste du kan få i deg!

Melk og meieriprodukter
Jeg har aldri drukket ren melk som en vane, og jeg kan heller ikke huske sist jeg gjorde det. Grunnen er fordi jeg var allergisk mot det opp til 10-års alderen, og etter det, har det bare vært en vane. Jeg elsker kakao, men ikke sjokolademelk, ikke milkshake, og ikke ren melk! 

Jeg har aldri hatt noe problem med dette, så det går fint. Jeg spiser mye meieriprodukter, og for meg er det noe som er helt nødvendig i løpet av et måltid. Jeg elsker cottage cheese, yogurt spiser jeg ofte nok, samtidig som jeg har det i smoothien jeg drikker hver morgen, og ost er også noe jeg alltid har vært kjempeglad i, selv om det er veldig fetende. Når det gjelder pålegg så spiser jeg bare philadelphia smørost med hvitløk og urter! Den er kjempegod, særlig med paprika og agurk, og veldig enkel.

Spiser ikke så mye brød, så..Rømme bruker jeg til mat eller til dip, mens kesam også er et lettere valg når det gjelder yogurt!

Brød og kornprodukter 
Jeg prøver å holde meg unna brød, men det er noe av det beste jeg vet! Jeg gjør faktisk alt for å trappe ned, men noen ganger er det veldig vanskelig. Man finner hvete i mer enn man som oftest tror. Jeg har sluttet å kjøpe brød, i stedet har jeg noen små rundtykker i skapet, som jeg steker om jeg trenger en rask og mettende frokost/lunsj.

Jeg nyter hver eneste bit av bakevarer, men jeg får alltid dårlig samvittighet etterpå. Ikke bare fordi det er “usunt”, men fordi jeg føler meg oppblåst. 

Alt av tørrvarer
Jeg er en skikkelig husmor når det kommer til tørrvarer! Jeg elsker det, alt fra oljer til krydder, og hamstrer alltid inn mer enn jeg bruker. I skapet mitt står det masse av alt, men det jeg passer på å alltid ha der, er salt, pepper, urtesalt,  hvitløkskrydder, kanel, balsamico, hvitløksolje, vanlig olivenolje, kokosfett og kokosmelk.

Jeg har også ofte en krydderplante på bordet eller i kjøleskapet (de holder lenger der!), spesielt gressløk som er godt til eggerøren! 

Hva jeg spiser på jobb?
Jeg kjøper alltid en banan eller flere bananer som jeg kan ta med, i tillegg til en yogurt med fiber (nøtter og frø). De selger en utrolig god på United Bakeries i Oslo, og selvom den koster 37 kroner (!!!) er den verdt det. Bunnen er full med syltetøy, enten av mango, jordbær eller bjærnebær (de to siste er mine favoritter), over er det yogurt narurell, og i lokket er det en deilig nøtte-og frøblanding med en søt smak. Anbefales virkelig! Denne spiser jeg så og si hver dag, med mindre jeg ikke har tid til å løpe innom. 

Vi får middag på jobben hver dag, og det inneholder alltid det viktigste i en middag –  potet/pasta, kjøtt/fisk/kylling, saus og grønnsaker. Siden jeg ikke er så stor fan av pasta og poteter, så prøver jeg som regel å hoppe over det, og det samme gjelder saus. Kylling, fisk og grønnsaker er jamat, så det spiser jeg mye av! Fisk er spesielt godt, så det spiser jeg mye av. 

På kvelden får vi rundstykker, og om jeg spiser det eller noe annet, kommer an på hvor sulten jeg er, hvor mye det er å gjøre og hvor mye energi jeg trenger. Det er litt inviklet å fortelle dere hvordan matvanene mine er på jobben, det spørs jo helt hvor du jobber! Når man er kokk må man smake på mye, og man får også veldig sug på ting. Jeg spiser mye mer på jobben, og mye mer usunt, enn det jeg hadde gjort her hjemme. Det kommer også helt an på behov, og fra person til person! 🙂 

Håper dette var til “hjelp”, og at jeg svarte på spørsmålene deres. Om dere har noen tips, eller flere spørsmål, er det bare å kommentere. Jeg prøver å svare på det meste, men det er vanskelig når jeg har så liten tid hjemme foran dataen! 🙂  

27 kommentarer
    1. Supert innlegg! Jeg får masse inspirasjon til mat av deg, i og med at du bruker mye av det jeg elsker å spise i maten din 🙂

    2. du unngår både brød, hvete, pasta +++ og er åpenbart fokusert på hva som er “fetende” feks ost, og hva som ikke er det. du trener ekstremt mye, og spiser åpenbart for lite kalorier. det får være opp til deg, men pass på – og husk på- at du påvirker unge jenter som ser opp til deg! du vil ikke bidra til spiseforstyrrelser. man burde spise hva man ønsker og hva kroppen har lyst på, ikke være så fokusert rundt det.

    3. Bra innlegg!
      Jeg prøver å bli flinkere å lage nye ting, men man kommer fort inn i en rutine der man lager bare det samme kjedelige hver dag..

    4. Likte dette innlegget!! Men du sier du ikke spiser brød, blir ikke rundstykker så og si det samme? Spør for å vite, ikke for å være “slem” 🙂

    5. Kjempeflott innlegg, Nora! Ser du har lagt tid i dette. Gøy å lese hva du tenker og mener om matvarene.

    6. Interessant 🙂 Du har jo et rimelig sunt kosthold, så ikke noe å klage på det.
      Skulle selv ønske jeg spiste mer frukt egentlig, er veldig glad i det, men spiser heller et knekkebrød enn et eple veldig ofte..

    7. Jeg tåler ikke hvetemel og trodde det var helt umulig for meg å spise brød og trodde jeg måtte leve på rundstykker, men så fant jeg vita brød på butikken som da ikke inneholder hvetemel og den er kjempe god, grov og sunn. Jeg har ikke følt meg oppblåst eller fått magesmerter siden, så anbefaler det brødet hvis du er så glad i brød som du sier!

    8. Hei Nora! Var på Brasserie France i går for å feire bursdagen til morfaren min. Alltid hyggelig der! Han dansken som tuller med gjestene og holder på, kjempegod stemning 🙂 Jeg så deg holde på inne på kjøkkenet, ble nesten litt star struck, hehehe. Spiste Entrecote, veldig godt! Fikk også smake på den herlige dessertvogna 🙂 Kjempehyggelig, men må si jeg er glad det ikke var jeg som fikk regningen etterpå, er ikke den rimeligste resturangen i Oslo akkurat.

    9. Bra innlegg;) Men jeg bare lurte på sånn om du tenker på penger når du kjøper mat? Er det vanskelig å vite hva man skal kjøpe hvis man ikke har sånn all verdens med penger? Det tenker ihvertfall jeg hvis man bor alene og slikt! F.eks hvis man er en fattig student! 🙂

    10. Elsker, at du bruker lang tid på å skrive innleggene! Masse tekst og nydelige bilder 🙂 Nå er bloggen på utrolig god bedring! Er skikkelig gøy å lese 🙂 Takk Nora!

    11. Veldig bra innlegg! Setter pris på at du tar deg tid til å utdype 🙂 Du er så utrolig flink til å blogge og jeg blir like glad hver gang du har kommet med et nytt innlegg.

    12. Nanna: jo, men som regel har jeg nok. jeg handler litt og litt hver dag, og passer på at det strekker. Og selvom man ikke har god råd, er ikke det en god nok grunn til å ikke spise sunt! 🙂

    13. ¶ Lina Jeana: Så hyggelig å høre! Bra du koste deg, og jeg skal hilse tilbake fra dansken og si at det var bra dere likte stemningen hos oss 🙂 Det er dessverre ikke så billig, men jeg håper det var verdt det!

    14. du er en inspirasjon Nora! Du er sunn, trener og holder deg frisk og i god form, har en kjempebra jobb, kul stil, og du er kjempepen! Skal prøve å spise sunnere, men det ender ofte med at jeg spiser sunt på begynnelsen av dagen, men mot kvelden spiser jeg ofte for mye kake eller godteri… hva er din motivasjon til å ikke spise sånn drittmat? 🙂

    15. Helt enig med Anna over her. Er synd at en kan ha så stor makt over hva andre gjør med livene sine. Det er helt tydelig at du ikke har ett sunt forhold til kroppen din, noe som er utrolig synd.

    16. Den nøtteblandingen (granola, tror jeg det heter) – har du noe forslag til hvordan man kan lage det selv? 🙂 pleier selv å kjøpe naturell yoghurt, syltetøy + disse nøttene (selges bl.a. på kaffebrenneriet), men de er jo så dyre. Altså bedre alternativ å ha med seg hjemmefra 🙂

    17. Ah vi hadde lik smak her! 😀 kunne lett hatt samme kjøleskap eller spist middag sammen 🙂 heh, du er så skjønn Nora!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg