grønne, friske saker

Nå som det er tid for en litt sunnere hverdag igjen etter en lang sommerferie, har jeg lyst til å dele noen tips til dere. Når det gjelder mat, er det absolutt ikke 
vanskelig eller krevende å lage noe som er sunt. Fordelen jeg har som kokk er at jeg vet utrolig mye om forskjellige råvarer og klarer å lage ting godt og litt 
avansert, selvom det skal være sunt. Det de fleste tenker på når det gjelder mat, er at det skal være enkelt, sunt og til en billig penge. Det er ikke vanskelig å oppfylle
disse kravene i det hele tatt, men det kan kanskje være vanskelig for noen å sette sammen middager utifra enkle råvarer. Derfor skal jeg fremover komme med
oppskrifter og middagsretter som inspirer dere, og samtidig oppfyller alle disse tre tingene!

I dag har jeg vært ute og handlet, og jeg kom hjem med masse godt. Først og fremst har jeg satt opp en liste over hva jeg skal ha til middag gjennom hele uken,
og har egentlig alt jeg trenger i skapet. For meg er grønnsaker en veldig viktig del, og jeg har alltid vært veldig facinert av alt det morsomme man kan få tak i.
Det jeg handlet i dag er vel ikke akkurat de morsomste grønnsakene, men det er absolutt de som er mine favoritter. De er også noen av de billigste og sunneste, og
kanskje de man kan lage mest ut av.  

Brokkoli 
Det er ikke bare smaken og utseende som er bra med brokkolien, den er også en av de grønnsakene som blir sett på som en “supermatvare”

fordi den er så utrolig sunn. Brokkoli er rik på C vitamin, vitamin K, kostfiber og folat.  Den inneholder også veldig mange sterke antioksidanter 
og andre helsebringe plantestoffer. 

Gulrot
Gulrøtter er magre rotfrukter som er utrolig rike på vitamin A i form av betakaroten og andre karotenoider. Utrolig nok dekker faktisk to-tre

gulrøtter dagsbehovet for vitamin A. Dette vitaminet styrker blandt annet synet vårt, og kroppen vår mot infeksjoner. I tillegg får man en dypere brunfarge
om man spiser denne rotfrukten flittig, og det er vel ikke akkurat en negativ ting? Dessuten passer den til det meste av kjøtt og fisk, og man kan også 
spise den rå. 

Rødløk 
Rødløk, eller egentlig løk generelt, er noe av det sunneste vi har på jorden. Ikke bare er det en utrolig grønnsak som setter unike smaker i de fleste retter, 
men det er også noe vi kan spise med god samvittighet. Løk har mange positive effekter på kroppen, og her er noen; 

– forebygger hjerte- og karsykdommer
– reduserer koleserolnivået i blodet
– motvirker at blodet “klumper” seg og reduserer blodtrykket
– beskytter oss for mange former kreft 
– virker bakteriedrepende og som et naturlig antibiotikum. 
– motvirker benskjørhet
– har antidiabetisk virkning

Løk er i tillegg favoritten min, og jeg lurer den inn i så og si alt jeg lager på kjøkkenet. Og ikke uten grunn!

Kål
Da jeg var liten dyrket bestefaren min egen kål, og laget verdens beste kålstuing til meg ofte nok til at jeg har blitt frelst av kål generelt.
Her har jeg kjøpt inn Spisskål som er min favoritt. Den er litt mildere enn andre kåltyper, og passer til absolutt alt. Den er også kjempesprø, noe som
gjør den helt nydelig. Den inneholder bare 19 kcal pr. 100 g, men også masse andre gode næringsstoffer. Absolutt en av de sunneste grønnsakene. 

Chili
Krydderet chili er vel noe de fleste har hørt om og smakt, og denne vidunderlige krydderplanten er også noe jeg bruker mye av. Den inneholder mange 

forskjellige typer vitaminer, men på grunn av den lille mengden man som oftest bruker i matlagingen på grunn av den sterke smaken, har det ikke så 
mye effekt på helsen. Allikevel ser jeg ingen grunn til å ikke ha den med i maten, den gir jo tross alt en god og varm smak! Chili er perfekt til marinader 
og wokretter, og det er absolutt noe man burde bruke mye av! i tillegg kan chili ha en slankende effekt ved at den øker forbrenningen. 

Hvitløk
Jeg vet ikke hvor jeg skal starte engang – jeg elsker hvitløk! Helt siden jeg var liten har mamma fortalt meg at dette er en supersunn råvare, og 
brukt den i det hun laget til meg. Jeg bruker hvitløk i absolutt alt jeg lager, enten det er kjøtt, fisk, salater, dressinger eller sauser. Smaken er helt fantastisk, og 
det gir alt av mat et ekstra piff. 

For mer enn 3000 år siden brukte Kinesere hvitløken til alt av sykdommer, og det er fortsatt bevis på at denne løken har en utrolig effekt. Den kan hjelpe med alt fra 
tannpine til diare, og kan også motvirke kvalme, oppkast og smerter. 

“Hvitløk er en suveren bakteriedreper. Bakteriene som har måttet gi etter for hvitløken, er alt fra E. coli bakterier som fører til diare og mageinfeksjoner til de
bakteriene som gir lungebetennelse og magesår. Hvitløk nedsetter aktivitene til bakteriene, og hemmer bakterienes produksjon av giftstoffer.”

Jeg håper dette hjelper dere til å velge de riktige grønnsakene neste gang, og endrer synes deres på hva som er dyrt og kjedelig. Husk at det finnes ingen 
unnskyldninger for å spise usunt, og at det finnes uenderlige gode retter man kan lage på en sunn måte. Kom gjerne med tips og ønsker om hva jeg kan skrive om neste gang! 

5 kommentarer
    1. Endelig er du tilbake – morsomt å titte innom og se at du har blogget masse 🙂
      Gleder meg til disse mat-inspo-innleggene, er glad i å være sunn selv, men alltid fint med tips!
      Du har fått så utrolig nydelig og langt hår, hvor ofte stusser du det og har du noen tips for å holde håret friskt mens man sparerer?
      Håper du fortsetter å blogge som nå, Nora 🙂

    2. Falt pladask for bloggen din! Du har akuratt de samme type av interesser som meg! Liker stilen din, bildene dine og maaat:)) Kommer til å følge deg videre! Har foresten nettopp startet en blogg som omfavner samme tema og stil, og setter selvfølgelig veldig pris på om du klikker deg innom^^

    3. Har du erfaring med vegetarmat? Kan du skrive litt om det?
      Hadde vært supert med noen magre oppskrifter, eller tips om tilbreding av fisk.
      Virker som du har skikkelig peiling, flott blogg! 🙂

    4. Var akkurat dette innlegget jeg trengte! tusen takk:-)
      Hos meg har det bare gått i havregrøt og cottage cheese kaker til middag de siste ukene…utrolig kjedelig merker jeg nå, manglet bare dette piffet til å komme i gang med å tøre å avansere i matveien. Uten at det egentlig er så avansert. Nå skal jeg skjerpe meg!

    5. jeg bruker alltid å spise masse hvitløk eller ta det flytende når jeg er syk (spiser det til vanlig og , men pleier alltid å bli frisk av det)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg