hvordan komme tilbake

Det er ingen hemmelighet at det å komme tilbake til en sunn hverdag med trening og sunn mat er hardt etter nesten en måned med fet mat, kaker og godteri. En feil jeg har gjort de siste fire årene er å tenke at “det er lenge til sommeren” og ikke startet før bikinisesongen er to uker unna. På denne måten har jeg sultet meg og trent hardt, og selvom jeg har klart å få resultater hver gang, har jeg aldri vært fornøyd. Jeg vil ikke ha det slik lenger, men heller prøve å ha en sunn og god livsstil året rundt. Derfor er 2015 året hvor jeg skal ta meg selv i nakken og være flink. Er dere med meg? 

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er nemlig ikke bare for å motivere dere, men også meg selv. Så jeg håper vi alle kan jobbe sammen og motivere, presse og glede hverandre med en sunnere livsstil! Her er mine tips til å komme tilbake til den daglige rutinen!

1. Sett deg et mål
Min mening er at det å ha et mål er det absolutt viktigste, uansett hva du skal. Bruk god tid på å tenke hva du vil oppnå, og sett deg et mål som det er mulig å gjennomføre. Det kan enten være snakk om en vekt du vil nå, noen cm du vil miste eller å løpe en bestemt strekning på bestemt tid. Man klarer alt man vil!

2. Bestem deg for en tid
Når du har funnet et mål og har det klart for deg, burde du sette deg en tid for når målet skal være oppnådd. Dette gjør at du automatisk presser deg selv litt ekstra, og motiverer deg enda mer til å fortsette. Jeg husker hvor deilig den følelsen var!

3. Begynn forsiktig
Selvom vi er i begynnelsen av Januar, betyr ikke det nødvendigvis at du har dårlig tid eller er nødt til å starte med en gang. Begynn med de to punktene over, kom inn i treningen med lette øvelser (hvis du er ny ) og spis sakte men sikkert mer sunn og god mat. Husk at man skal leve også. Verden går heller ikke under om man ikke har bikiniklar kropp til juni, men jeg vet godt hvordan det føles å ikke lykkes i det målet man har satt seg og føle seg uvel. 

4. Lag en plan
Å lage en plan er noe jeg selv er fryktelig dårlig på, men noe som jeg allikevel vil anbefale dere alle. Lag deg en plan uke for uke med hva du skal spise og trene. Dette gjør at du får følelsen av at du “må” og til slutt vil du komme inn i en sirkel hvor alt går av seg selv uten at du engang tenker på det. Tenk hvor deilig det er å ha alt planlagt dag for dag, i stedet for å våkne opp og tenke “hva skal jeg trene i dag?” eller å gå rundt på et treningssenter uten mål og mening. 

5. Gjør deg selv glad 
Å være glad og lykkelig er vel det viktigste, ihvertfall for meg. Nå skal jeg ikke si at jeg er noen av delene, men er det noe jeg prøver på hver eneste dag, er det å smile, tenke positivt og bestemme meg for at jeg klarer det jeg vil. I stedet for å tenke “æsj, så stygg jeg er” å begynne med trøstespising, må man prøve å tenke “herregud, jeg skal bli så fin til sommeren” å jobbe for det. Er det noe jeg har lært er det at ingenting kommer av seg selv. Finn kjærlighet i sunn mat og treningen, ta øvelser som gjør deg glad. Blås i hva folk mener, om du får resultater er du den som lykkes. Husk å se fremover, alltid!  



gamle bilder

Jeg begynte så smått i dag med sunn mat og “trening”. Siden jeg fortsatt er litt småforkjølet venter jeg med hard styrke-og kondisjonstrening, og bruker heller tid på pilatesøvelser, trening med strikk og gåturer. Det gjør meg også mye lykkeligere! På mandag er det fult kjør på alvor, og det skal bli deilig. Vi får håpe at jeg har klart å sette sammen en “ukesmeny” til da. Og det aller viktigste – blitt frisk! 

Har dere noen gode tips til meg, da?  

2 kommentarer
    1. Mitt tips: tren noe du syns er gøy. Da er sjansen større for at man holder treningen vedlike og ikke hopper av.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg