endelig den dagen

Hei dere! I dag har det vært en skikkelig hviledag for meg, hvor jeg stod opp tolv, og ikke har gjort noe annet enn å slappe av siden det.
Fikk tatt en liten titt på den nye kolleksjonen som jeg hadde gledet meg sånn til, og det var veldig mye fint der,
selv om jeg ikke kjøpte noe.

Eller jo, jeg kjøpte disse brillene.


De er ikke helt meg, men samtidig veldig søte og sommeraktige, og jeg gleder meg til å bruke dem. Har noen av
dere sett på kolleksjonen da, eller funnet dere noe fint?

Ellers har jeg akkurat sett den siste episoden av sex and the city, noe som nesten får meg til å gråte. Den var nydelig,
og bare tanken på at det aldri kommer fler epsioder eller filmer, er utrolig trist, nå som hverdagen min har bestått av
to episoder, hver eneste dag. Har dere noen tips til serier eller filmer man burde se, eller følge med på? Bortsett fra Gossip girl, da.

Vel, jeg har en hektisk dag foran meg på jobb, så jeg er nødt til å komme meg avgårde. Ha en fin dag videre, da dere 🙂

love suicide

Snart er det sommer, og da er det bare sol, festivaler og konserter som gjelder. Allikevel er det noen ganger de store artistene som du alltid har ønsket å se live, kommer dit du bor, selvom det verken er festival eller sommer, og det er da du får følelsen av at du er nødt til å dra! 

Neste fredag, den 4. mai, kommer en av mine favoritter til Oslo, nemlig Tinie Tempah. Det er en av de jeg har hørt mest på det siste året, så jeg kan kjenne at jeg gleder meg allerede. Planen er å dra sammen med to gode veninner som jeg ikke har sett på kjempelenge, og derfor regner jeg med at dette blir en fantastisk kveld, med bra musikk og gode venner.

I tillegg skal kjæresten til hun ene varme opp, noe som er utrolig kult! Så kom tidlig, om dere vil få med dere litt norsk, god musikk også!

Hvis det er noen fler som ønsker billetter til denne fantastiske konserten, så kan du gå inn her for å kjøpe, eller du kan trykke her. Da kommer du inn på facebook siden hvor det kommer mer informasjon og selve konserten.

Jeg håper vi sees den 4. mai!

h&m against aids

Lenge har jeg ventet, og nå er det to dager igjen! Endelig slipper h&m ut enda en kolleksjon for “h&m against aids”, og denne gangen er det så utrolig mye kult! Mønster, sommerfarger og søte plagg som passer perfekt nå som sommeren kommer snart.

Har plukket ut noen bilder av de plaggene jeg har lyst på!






Nydelig! Elsker stilen, og jeg håper virkelig at plaggene ser like kule ut i virkeligheten, og at jeg rekker å få med meg noen hjem.
Da er det bare å drømme seg bort i to dager til, så får vi se! Har dere funnet noe dere liker?:)

22.04.2012

Hei dere! Håper dere har hatt en flott helg så langt. Jeg for min del jobbet ti timer i går, og sov til halv tre i dag, så har ikke fått gjort så mye enda, bortsett fra å kysse på Marius, og rydde litt. Helgene mine går for det meste til å slappe av, sove, og lade opp til en ny uke med seks dagers jobb.

Ellers går det veldig bra med meg! Det eneste jeg savner er sommerværet som var her for noen uker tilbake, vi trenger virkelig sol og varme nå!

Fikk en del tilbakemeldinger på forrige innlegg, noen hyggelige, og noen stygge. Blandt annet at jeg ikke har like stram mage lenger, så da kan jeg jo glede dere med at jeg straks er på vei til Elixia, for å stramme opp…
Når det gjelder treningsinnlegget fikk jeg også høre mye positivt, og jeg er glad for at jeg kan gi dere noe som dere setter pris på. Det er en herlig følelse!

Også………

Vil jeg til slutt takke til alle dere som følger meg på instagram, som kommenterer, og liker alt jeg gjør. Instagram er det nye blogg.no for meg, så det at det er så mange som liker bildene mine, gjør meg utrolig glad. For de som ikke følger meg, så heter jeg noraalba.

Nå skal Marius og jeg dra på trening, også skal vi bare kose oss resten av kvelden. Ha det gøy, så snakkes vi senere! 🙂

trening, mat og sånt

Siden det er så veldig mange som spør etter mageøvelsene mine, og tips til mat og trening, så skal jeg endelig legge ut.
Det blir bare de to viktigste øvelsene jeg tar, fordi jeg har kun tatt bilde av dem, og det er de som holder meg i best form.

Husk at jeg fokuserte på å få flat og sterk mage, og at det ikke kun hjelper å ta disse øvelsene om man spiser vanlig og
ikke trener noe annet. For å forbrenne fett, uansett hvor på kroppen, MÅ man trene cardio. Altså enten jogge, løpe eller gå i høy hastighet.
Vanligvis går jeg i ti minutter i hard oppoverbakke og raskt tempo, da kjenner man det i tillegg veldig godt i rumpa og i beina.

Etterpå tar jeg disse øvelsene, pluss noen benøvelser. Om man trener harde benøkter, spesielt knebøy, vil man også trene magen.
Derfor er det mange som ikke fokuserer så mye på å trene rene mageøvelser. Personlig elsker jeg å trene mage, og har
så lenge jeg kan huske trent den mest av alt på kroppen – kanskje ikke så veldig bra, men en flott mage man tør å vise frem er
bra! I tillegg trener jeg en del cardio, og alle andre muskler på kroppen.

1. Sit ups på ball


Denne øvelsen tar jeg på en halv ball, men det går også an på en hel. Finn ut hvor balansen din er, og plasser føttene der
hvor du får best støtte. Anbefaler å ha rumpa så nærme beina som mulig, altså nærme kanten. Prøv å ta noen enkle situps
først for å finne en stilling som passer deg. Husk at teknikk har mye å si.

Ta rolige situps, til du kjenner at det svir i magen. Jeg bruker alltid 10 kg som jeg legger på brystet/magen, så det er vel det
som har hjulpet meg. Å bruke ekstra kilo er kanskje tungt de første gangene, men etterhvert vil du bli sterkere, og fler kilo på,
og da er det bare gøy. Det er viktig å passe på ryggen i denne øvelsen, det er lett å få litt vondt der. Husk også å trene rygg hver
gang dere trener mage, spesielt etter situps. Hvis ikke blir man bøyd, og får veldig dårlig holdning.

Når det gjelder repetisjoner så pleier jeg egentlig å kjøre meg helt ut på denne. Antallene kan være fra 100-350, det spørs helt om jeg har spist,
og hvor mye energi jeg har igjen. Du kan foreksempel kjøre 25×6, eller 12×5. Avhenger litt av hvor mye man satser, og hvor mye man klarer å gi!
Det viktigste man må tenke, om all trening, er at jo mer man øver, jo mer klarer man! Og at bikinikroppen ikke kommer sprettende opp av seg selv,

.2. Side med kettlebell


Denne øvelsen er ganske vanskelig å få til, og enda vanskeligere å beskrive, men er utrolig effektiv når man har den inne.
Jeg bruker en kettlebell på 16 kilo, men det er lov til å starte med feks. 8 kg, som jeg startet med.

Stå rett med begge ben og resten av kroppen. Ha en kettlebellen i den ene hånden, mens den andre hånden ligger på siden av magen.
Fall ned på siden slik at all vekten er på siden, og at det strekker/svir i den andre siden som ikke bærer noe.
Dra deg forsiktig opp, uten å bruke armen. Altså, det er magen/siden som skal dra deg og kettlebellen opp igjen. Mitt lille tips
er å tenke at kettlebellen henger i en tråd på siden, og at du ikke har noen armer, slik at du må bruke magen til å dra den opp igjen.

Den hånden du holder på magen mens du drar deg opp, kan du bruke til å støtte, og til å kjenne hvilke muskler du bruker. Det er fort gjort
å lene vekten på ryggen, og heller bruke de musklene, så man må passe på, og gjøre det slik at man får en egen teknikk.
Jeg har prøvd å lære denne øvelsen bort til veninner, og det er veldig vanskelig, for man må på en måte føle det selv, hvor det strekker.
Kan ihvertfall advare mot at dere kommer til å bli veldig støle dagen etter, om dere ikke har trent disse musklene mye før.

Repetisjoner er 12×5 eller 10×3, spørs også litt. Husk at dere ikke trenger treningsstudio for noen av disse øvelsene! Bruk en tung veske, eller
noe annet man kan finne hjemme, om dere ikke har noe sted å gjøre dette!

‘Det viktigste jeg vil dele med dere er ikke disse øvelsene, men den kunnskapen om at man må trene mye mer av kroppen enn kun en del,
for å få resultater. Ihvertfall bra resultater. Mitt tips er å spise riktig, trene mye cardio, trene like mye styrke på mage, ben, rygg og armer,
og sette seg mål. Knebøy er i tillegg en veldig bra øvelse som trener veldig mye av kroppen, og som gir deg fine ben, mage og rumpe fortere enn du aner!

Jeg vil også gi dere noen tips til hva man kan spise hver dag, for å komme i bedre form. Jeg spiser utrolig variert, det avhenger helt
av hva jeg har lyst på, hvor god tid jeg har, og hva jeg har spist tidligere. Det har vært tider hvor jeg har droppet frokosten, og
det er det jeg trives best med. En vanlig dag med trening og mat ser omtrent slik ut for meg:

Energidrikk når jeg står opp og skal på trening.
Etter trening drikker jeg proteinshake eller spiser kylling med avokado. Omtrent en time etterpå spiser jeg frisk frukt eller en smoothie, før jeg drar på jobb. På jobb er det middag/kveldsmat, som enten er noe sunt vi har til mat, eller frukt med havregrøt. Det hender jeg glipper på jobb fordi jeg er omringet av mat og har plikt til å smake på det jeg sender ut til gjestene, men jeg spiser aldri senere enn ni. Det er egentlig er liten regel jeg har hatt lenge, for meg selv, men det er ikke så dumt. Når man sover fordøyer ikke magen like fort, så det er ikke alltid like lurt å spise så sent. Under har jeg skrevet opp noen
små, korte tips til hva man kan spise i løpet av en dag. Kroppen trenger ikke så mye mat som den tror den trenger, og husk at
det handler ikke bare om hva du spiser, men også mengden!

Tips til måltider i løpet av en dag:

Frokost
eggehviter, smoothie, havregrøt, evt med frukt

Lunsj
Kyllingbryst, havregrøt, salat med couscous og kylling eller tunfisk

Middag
Kyllingfilet, fiskefilet eller karbonadedeig med evt. eggnudler eller grov pasta
med grønnsaker som inneholder mye næringsstoffer, som brokkoli, gulrot, kål og løk

Kveldsmat
Frukt/bær med kesam, eller noe annet lett fordøyelig

Til mellommåltider passer det med proteinshake, frukt eller yogurt. Etter trening trenger kroppen raske karbohydrater og proteiner,
så en liten eske med rosiner, kylling og ris eller en proteinshake er perfekt.

Håper dette var til litt hjelp, og ikke altfor rotete! Hvis dere har noen spørsmål, så er det bare å spørre i kommentarfeltet, så skal jeg
prøve å svare. Jeg er absolutt ingen spesialist på trening eller mat, men skriver kun om mine egne erfaringer og meninger.
Det er viktig at dere skjønner 🙂

vidunderlig

Mange av dere spør om jeg kan vise dere hvordan jeg pleier håret mitt, hva jeg gjør med det, og om jeg har noen tips.
Selv synes jeg at jeg har et veldig kjedelig hår, mest fordi jeg aldri styler det. Enten er det løst, i hestehale eller så er det satt opp.
Allikevel skal jeg raskt fortelle dere hva jeg mener er det viktigste, og hva jeg bruker!

Mine fem beste tips:

 – bruk balsam hver gang du vasker håret
 – ta i hårkur 2-3 ganger i uken, og la det virke en time hver gang
 – ikke vask håret mer enn nødvendig
 – ikke bruk hårføner. det er aldri nødvendig
 – bruk varmebehandlinger minst mulig

Jeg bruker aldri varmebehandling med mindre det er krise, og det har reparert håret mitt noe veldig,
fra den tiden jeg brukte både hårspray og rettetang flere ganger daglig.

I det siste har jeg også begynt å sverge til en serie som sikkert de fleste har hørt om, Moroccanoil.
Frisøren min har lenge pleid å bruke den i håret mitt, men har aldri prøvd den selv før nå.

Shapooen og balsamen er fantastiske, og bare de etterlater håret silkemykt og skinnende.
I tillegg bruker jeg en olje som pleier håret, som de fleste kjenner igjen fra gaven til ELLE i forrige måned.
Den er helt ubeskrivelig bra, og utrolig drøy i bruk, noe som gjør den enestående. Du bruker ikke mer enn en teskje,
og hele håret blir som nytt. Og fremdeles ikke fettete.

Hele serien har en fantastisk lukt, som holder lenge. Prisen er midt på treet vil jeg si, betalte litt over 600 kroner for disse tre,*
men husk at man ikke trenger mye for et godt resultat.

Husk at håret ditt trenger en god behandling hele tiden for å holde det sunt og friskt, og at det tar tid.

tilbakemelding

Hei dere! I går hadde jeg som sagt en veldig stor og avgjørende prøve, som har svevd i tankene mine i minst ett halvt år.
Oppgaven var vanskeligere enn jeg trodde, og forberedningsdagen gikk heller ikke som det skulle…

På selve prøvedagen, som var i går, gikk det bedre. Da maten min ble servert til gjestene var jeg egentlig ganske fornøyd,
for det var ingenting som hadde gått skikkelig galt.

Det jeg valgte å lage utifra oppgaven var som forrett, marinerte asparges med røkelaks, ruccolasalat og gressløksdressing.
Hovedretten var sprøstekt andebryst med røstipotet, rødløkskompott, hvitløksdampet boc soi, appelsinzest og appelsinsaus.

Desserten var jordbærmousse på nøttebunn med appelsincoulis, financier og limemarinerte jordbær. Fikk heldigvis
akkurat tid til å ta et raskt bilde til dere.

Alt gikk egentlig bra, selvom tiden gikk altfor fort. Desserten var kjedelig, men alt smakte godt, og er veldig fornøyd!
Jeg bestod heldigvis, så nå er den ekte fagprøven, det neste,

Tusen takk til alle som ønsket meg lykke til, det hjalp veldig!